Asmeninis koučingas

Koučingas

Koučingas – tai toks tobulėjimo būdas, kuris leidžia žmogui pasinaudoti savo turimais gebėjimais ir patirtimi taip, kas jis galėtų įgyvendinti sumanytus asmeninius pokyčius ir pasiektų norimų tikslų. 
Tomas Misiukonis

Asmeninis koučingas (ugdomasis vadovavimas) – tai individualus darbas su klientu, fiziniu asmeniu sprendžiant asmeninius klausimus jam aktualiomis asmeninėmis ar profesinėmis temomis.

Yra daug skirtingų koučingo apibrėžčių, formuluočių. Visos jos skirtingais žodžiais nusako koučingą kaip asmeninio augimo įrankį, padedantį realizuoti savo potencialą asmeniniame ir profesiniame gyvenime, pasitelkiant įgimtas duotybes, patirtį, vidinius ir išorinius resursus.

Koučingo procesas vyksta partnerystės principu. Tai kliento ir koučerio dialogas, kurio metu sprendžiamas klientui rūpimas klausimas jam aktualia tema. Koučeris įdėmiai klausosi ir veda pokalbį užduodamas klausimus. Klausimai užduodami ne chaotiškai, o tam tikra seka, dažnai taikant vieną ar kitą koučingo modelį.

Kiekvienas koučeris savaip apibrėžia ugdomąjį vadovavimą. Man koučingas – tai efektyvus įrankis, padedantis visų pirma pažinti save ir stiprinti asmeninę galią.

Kas yra asmeninė galia?

Tai mąstymo modelis, atsiskleidžiantis per poziciją „Aš galiu!“. Aš galiu inicijuoti ir įgyvendinti pokyčius, kurių trokštu. Aš galiu nustatyti ir siekti savo autentiškų tikslų. Aš galiu savo mąstymo modelius keisti tokiais, kurie man padeda man augti ir klestėti, o ne stabdo ir blokuoja mano veiklą ir kūrybą. Iš vidinės pozicijos, kad aš galiu, seka kiti klausimai: kaip aš tai padarysiu, kada aš tai padarysiu, ko trūksta, kad tai padaryčiau, t. y. vyksta konkrečių veiksmų planavimas, keliami tikslai, nustatomi terminai. Todėl koučingo klausimai ir vadinami įgalinančiais, nes jie nuveda į poziciją „Aš galiu!“. O jei manau, kad negaliu, tada kyla klausimas: ar man tikrai to reikia, ar aš to noriu?

Labai svarbu pabrėžti, kad ne koučingo specialistas imasi motyvuotojo vaidmens ir  įteigia klientui, kad jis gali, kad jam pavyks, bet pats klientas ugdomojo vadovavimo procese šią asmeninės galios poziciją atranda ir joje įsitvirtina.

Beje, užsiminus apie motyvuotojus, pats metas apibrėžti, kas nėra koučingas. Dažnai būna, kad žmonės, kurie yra puikūs pranešėjai, oratoriai, motyvuotojai, kartu yra ir koučingo specialistai. Jų pristatymuose šalia pavardės būna užrašytas profesinis įvardijimas „koučeris“ ar „koučingo specialistas“. Todėl galima susidaryti įspūdį, kad koučeris – tai tas asmuo, kuris sako motyvacines kalbas, dalijasi profesine patirtimi ar tiesiog moko gyventi.

Iš tiesų tai yra labai toli nuo tikrojo koučingo, nes šios srities specialistas nėra konsultantas ar mentorius. Jis nesidalija savo ekspertinėmis žiniomis ir juo labiau nemoko, kaip gyventi dalydamas patarimus. Pagrindinė koučingo specialisto funkcija yra įdėmiai klausyti (yra net toks anglų kalbos posakis „deep listener“), girdėti savo klientą ir užduoti klausimus, padedančius stiprinti asmeninę galią ir iš jos išplaukiančius veiksmus.

Į lietuvių kalbą žodis „koučingas“ verčiamas kaip ugdomasis vadovavimas, tačiau ši sąvoka neatspindi tikrosios koučingo esmės, nes šios srities specialistas niekam nevadovauja. Daug tikslesnis vertimas būtų „ugdomasis vedimas“, nes koučingo pokalbio metu specialistas klausimais būtent veda ar, kitaip tariant, palydi klientą link jo tikrųjų troškimų ir tikslų.

Tai jis atlieka pagarbiai, laikydamasis konfidencialumo, etikos normų, taikydamas koučingo kompetencijas, kitaip sakant, su meile ir atsidavimu savo profesijai ir klientui.

Asmeninis koučingas padeda:

Pažinti save
Suvokti tikruosius tikslus ir motyvus
Rasti sprendimą
Gerinti asmeninį našumą
Prisiimti atsakomybę už norimus rezultatus
Patirti asmeninį pokytį ir įgyvendinti idėjas

Kas yra asmeninis koučingas?

Asmeninis koučingas nėra mentorystė, konsultavimas ar psichoterapija. Koučingo sesijos metu nėra dalijami patarimai, pamokymai ar kuriamas veiksmų planas už klientą. Visų pirma ugdomasis vadovavimas yra atidus pašnekovo klausymasis ir svarbiausia – girdėjimas. Girdėti tai, ką pasakoja klientas, nevertinant, neruošiant mintyse tobulo atsakymo ar patarimo, yra pirmasis svarbus koučerio uždavinys. Norint padėti klientui, užduodant tinkamus, auginančius ir tobulėti skatinančius klausimus, visų pirma reikia jo problemą „girdėti“, būti pokalbio partneriu, kuris girdi.

Koučingas

Auginantys ir tobulėti skatinantys klausimai

Kita kompetencija, taikoma asmeniniame koučinge, ir koučerio uždavinys yra užduoti klausimus, kurie padėtų klientui tobulėti bei augti, pažvelgti į situaciją ar problemą kitu kampu, reflektuojant. Tam tikra prasme koučingą galima apibūdinti kaip požiūrio plėtimo praktiką, suteikiančią naujų perspektyvų, formuojančią vidines vertybes, generuojančią individo įžvalgas, vedančias į asmeninius pokyčius ir norimų rezultatų siekimą. Dažnai sprendžiant vieną klausimą natūraliai paminimos ir kitos gyvenimo sritys, kuriose taip pat pradeda vykti pokyčiai.

Skirtingai nei mentorystėje, asmeninio koučingo sesijos metu klientas sprendžia problemas ir inicijuoja pokyčius remdamasis ne koučingo specialisto patirtimi ar patarimais, bet savo asmenine patirtimi ir vidine išmintimi.  

koučingas savęs pažinimuiAsmeninis koučingas ir savimonė

Asmeninis ugdomasis vadovavimas kelyje į savimonę padeda suprasti išorinius ir vidinius savęs pažinimo sluoksnius, jei tik klientas to nori ir sau leidžia. Koučingo sesijos yra konfidencialios, tad jų metu klientas yra laisvas pasidalyti savo poreikiais, troškimais, stipriosiomis pusėmis, trūkumais, motyvais, vertybėmis, gyvenimo samprata, silpnybėmis ar pažeidžiamumu. Šių tapatybės dalių pažinimas veda į asmenybės branduolį – autentišką aš, iš kurio ir gimsta asmeninė galia.

koucingas

Asmeninis koučingas ir pokyčio realizavimas

Asmeninis koučingas padeda ne tik pažinti save ir atskleisti vidinius resursus, bet ir gerinti gyvenimo kokybę sprendžiant šiuos aktualius asmeninio augimo ir elgesio pokyčių klausimus:

Įpročių keitimas
Auginančių įsitikinimų ugdymas
Iššūkių įveikimas
Asmeninio pokyčio valdymas
Asmeninės galios puoselėjimas
Pasaulėžiūros formavimas
Tikrųjų poreikių išgryninimas
Vidinės motyvacijos aktyvavimas
Sąmoningų pokyčių kūrimas
Esminių prioritetų įvardijimas
Asmeninių tikslų identifikavimas
Ilgalaikių tikslų formavimas
Veiksmų plano sudarymas
Idėjų įgyvendinimas

Asmeninės koučingo sesijos padeda:

Suvokti nepasitenkinimo esama situacija priežastis
Atrasti tikruosius, individualius, išorės neprimestus norus
Pasitikėti vidiniais resursais, potencialu ir asmenine galia
Susipažinti su vidiniais troškimais ir savuoju autentiškumu
Išsikelti prasmingus tikslus, atitinkančius asmeninę vertybių sistemą

asmeninis tobulėjimas

Dažniausiai asmeninio koučingo sesijų metu nagrinėjamos temos

Savirealizacija
Tikslų siekimas
Verslo startas
Riboti įsitikinimai
Vertybių sistema
Motyvacijos paieškos
Noras padidinti savivertę
Troškimas atrasti prasmingą veiklą
Tikrųjų savo norų nesuvokimas
Noras padidinti pajamas
Balansas ir pusiausvyra gyvenime
Gyvenimo krypties paieškos
Abejonės savo jėgomis ir potencialu
Pasitenkinimo gyvenimu nejautimas
Asmeninis efektyvumas ir produktyvumas

koucingas

koučingas Alma Užusienė

Asmeninis arba gyvenimo koučingas

Asmeninis koučingas dar yra vadinamas gyvenimo koučingu, o šioje srityje veikiantys koučingo specialistai – gyvenimo treneriais.

Gyvenimo treneriai padeda žmonėms išsiaiškinti savo prioritetus, asmeninius tikslus, ugdo savimonę, gerina įgūdžius, tokius kaip bendravimas, streso valdymas ir emocinis intelektas.

Asmenys dirbantys su gyvenimo treneriais, siekia geriau suprasti save, atrasti jiems tinkamiausią gyvenimo būdą bei įgauti galių priimti geriausius sprendimus pilnaverčiam gyvenimui.

Kaip atrodo darbas su koučeriu?

Kiekvienas koučeris gali dirbti šiek tiek kitaip ir pasiūlyti kitokį veiksmų planą. Žinoma, viskas priklauso ir nuo to, ar jūsų koučingo tikslai susiję su santykiais, namais, asmeniniu tobulėjimu, ar su darbo, karjeros klausimais. Visgi galima išskirti kelis bendrus bruožus, kurie tiks daugeliui darbo su koučeriais sesijų:

Tikslas

Pirmo ar kelių pirmų sesijų metu yra išsiaiškinami jūsų lūkesčiai, apžvelgiama jūsų dienotvarkė ir t. t. Pavyzdžiui, jei jūsų tikslas yra praplėsti turimas profesines žinias, tačiau tam vis nerandate laiko, pirmiausia reikės kartu su koučeriu išaiaiškinti, kur „dingsta“ jūsų laikas. Tam gali užtekti ir paprasto pokalbio, taip pat koučeris gali pasiūlyti atlikti įvairių testų, kurie leidžia greičiau identifikuoti problemines sritis.

Nuoseklumas

Išsiaiškinus, ką tiksliai savo gyvenime ar darbe norite keisti, susidarysite planą, kuris būtų logiškas ir tvarus, t. y. jį būtų realu įgyvendinti ir pasiekti norimų rezultatų. Koučeris čia veikia kaip savotiškas atskaitos taškas – įprastai su koučeriu yra susitinkama kartą per savaitę valandos ilgio sesijoms, kurių metu apžvelgiama, kas buvo nuveikta bei, jei reikia, pakoreguojamas artimiausių dienų tvarkaraštis.

Veiksmai

Šis punktas reikalauja abipusio bendradarbiavimo. Jei sesijos su koučeriu metu sutarėte, kad yra dalykų, kuriuos reikėtų tobulinti, šį darbą visgi galų gale reikės atlikti jums pačiam. Priklausomai nuo to, kokius tikslus išsikėlėte, kokį elgesį norite keisti, jums reikės atlikti ir atitinkamus veiksmus. Tai gali būti ir profesinės literatūros skaitymas (jei norite tobulėti profesinėje srityje), kursų lankymas ar, pavyzdžiui, sportas (jei jūsų tikslas – pradėti reguliariai sportuoti). Atlikę veiksmus ir vėl keliausite į susitikimą su koučeriu – įvertinti savo progreso. Koučingo sesijos gali tęstis tiek, kiek jums bus reikalinga – kol įvaldysite naują įgūdį ar išsiugdysite naują įprotį.

Koučingo istorija

Angliškas veiksmažodis „coach“ atsirado palyginti neseniai. Manoma, kad žodis buvo pradėtas vartoti Oksfordo universitete apie 1830-uosius metus. Pirmiausia jis buvo skirtas apibūdinti universiteto studentui padedančio globėjo veiklą ir buvo siejamas tik su akademiniais pasiekimais. Tačiau neilgai trukus žodžiai „coach, coaching“ iš universiteto diskurso išplito ir į kitus. 19 a. viduryje koučingas jau buvo vartojamas kalbant apie sporto trenerius ir po truputį pradėjo populiarėti kitose srityse, tokiose kaip vadyba, verslo valdymas, asmeninis augimas.
Lietuvoje koučingas kaip asmeninio augimo būdas pradėjo skintis kelią prieš maždaug 20 metų. Šiandien Lietuvoje veikia ir IFC – Tarptautinės koučingo federacijos (ang. International Coaching Federation) – skyrius. Ši tarptautinė organizacija vienija 37 000 narių iš 145 šalių, o akredituoti specialistai gali padėti tiek asmeninio augimo, tiek ir su karjera, mokslais susijusiomis temomis.

Koučingo pirmtaku laikomas Sokratas (469-399 m. pr. m. e.). Jis sukūrė metodą, kai užduodant tikslingus klausimus mokiniai mokinami suprasti ir įsisąmoninti sudėtingiausius dalykus bei ieškoti sprendimo būdo.

Thomas Leonard (1955-2003 m.) vadinamas gyvenimo koučingo krikštatėviu. 1995 metais jis įkūrė tarptautinę koučingo federaciją (ICF).  Jo manymu, žmogaus laimė priklauso nuo skirtingų sričių balanso: verslo, psichologijos, filosofijos, sporto ir dvasinės praktikos.

1980 m. Marilyn Atkinson įkūrė Eriksono universitetą. Tai viena žinomiausių koučingo specialistų rengimo mokyklų pasaulyje.

Lietuvoje koučingas pradėjo populiarėti apie 2000-ius metus. Po keleto metų buvo įkurta koučingo asociacija ICF Lietuva. Šiuo metu Lietuvoje veikia keturios koučingo mokyklos: Baltijos koučingo centras, Koučingo paslaugų centro mokykla, Eriksono mokykla, ICC mokykla.

koucingas
Koučingo technikos ir metodai

Koučingo procese naudojamos įvairios koučingo metodikos. Koučingo sesijos vyksta ne chaotiškai, bet remiantis tam tikromis strateginėmis technikomis, kurias koučingo specialistas parenka savo nuožiūra ir pritaiko individualiai kiekvienam klientui bei jo situacijai/klausimui spręsti. Remiantis pasirinkta koučingo technika, pokalbis vyksta pagal tam tikrą algoritmą – klausimai sesijos metu užduodami tam tikra seka. Tinkamos metodikos parinkimas leidžia efektyviau valdyti koučingo sesijos eigą bei siekti geriausio rezultato.

I koučingo technika – GROW metodas

Viena populiariausių, kelis dešimtmečius koučingo procese naudojamų strateginių technikų yra GROW metodas. Tai gana paprastas, bet itin efektyvus, keturių žingsnių klausimų sekos pateikimo modelis, padedantis struktūruoti koučingo sesiją. Ši metodika leidžia sesijos pradžioje apiprėžti pokalbio kryptį bei kliento tikslus, ir nuosekliai lydi per dabartinės situacijos įvertinimą iki galimybių pamatymo bei preliminaraus jų įgyvendinimo veiksmų plano.

Naudojant GROW koučingo techniką, klausimų seka skirstoma į keturias grupes, kurių tematiką nusako atskira metodikos GROW pavadinimo raidė.

Tikslas (angl. G – Goal)

Šios grupės klausimų tikslas – krypties nustatymas. Kliento klausiama: ko jūs norite?

Realybė (angl. R – Reality)

Šios grupės klausimų tikslas – dabartinės situacijos įvardijimas. Kliento klausiama: kas vyksta dabar?

Galimybės (angl. O – Opotions)

Šios grupės klausimų tikslas – galimybių ir situacijos/klausimo sprendimo būdų paieška. Kliento klausiama: kaip galima pasiekti tai, ko norite?

Veiksmai (angl. W – Will arba Way Forward)

Šios grupės klausimų tikslas – veiksmų plano kūrimas. Kliento klausiama: ką ketinate daryti, kad pasiektumėte tai, ko norite?

koučingo technika grow

koucingas

II koučingo technika – ACHIEVE metodas

Šis koučingo modelis sudarytas ne iš keturių, bet septynių žingsnių, tad turi dar nuoseklesnę klausimų seką nei GROW modelis. Naudojant šią koučingo techniką, savęs pažinimo bei situacijos sprendimo procesas skaidomas į konkrečius etapus, įtraukiant refleksiją bei grįžtamąjį ryšį.

Taikant ACHIEVE koučingo techniką, klausimai sesijos metu užduodami etapais:

A – siekiant įvertinti esamą situaciją

Kliento klausiama:

Kokia yra dabartinė situacija?
Kas šiuo metu vyksta jūsų darbe?
Su kokiais iššūkiais susiduriate?
Kas turi pasikeisti, kad būtumėte laimingas?

C – siekiant generuoti potencialias idėjas

Kliento klausiama:

Kuria kryptimi situacija galėtų keistis?
Ką galėtumėte pakeisti?
Kaip galėtumėte pakeisti save, kad pakeistumėte situaciją?
Kokios galimos alternatyvos?

H – siekiant nustatyti esminius tikslus

Kliento klausiama:

Ko norėtumėte pasiekti?
Ką konkrečiai norėtumėte dirbti?
Kaip atrodys sėkmė?
Kaip išmatuosite pažangą?

I – svarstant galimus pasirinkimų variantus

Kliento klausiama:

Kaip galėtumėte pasiekti savo tikslus?
Kokiais kitais būdais galėtumėte pasiekti savo tikslus?
Ką dar galėtumėte padaryti, kad pasiektumėte savo tikslus?
Jei turėtumėte daugiau laiko, kaip pasiektumėte savo tikslus?

E – vertinant potencialias idėjas bei pasirinkimų variantus

Kliento klausiama:

Kokie yra kiekvieno pasirinkimo pranašumai?
Kurį pasirinkimo variantą lengviausia įgyvendinti?
Kuris iš jūsų variantų turi didžiausią naudą?
Kaip vertinate kiekvieną savo pasirinkimą?

V – siekiant planuoti veiksmus

Kliento klausiama:

Kokių veiksmų turite imtis, siekiant įgyvendinti jūsų pasirinkimą?
Koks yra pirmas žingsnis, kurį reikia žengti?
Kada pradėsite šį procesą?
Kaip stebėsite savo pažangą?

E – vertinant pasirengimą veikti

Kliento klausiama:

Kaip jums sekasi atlikti savo veiksmus?
Kokią pažangą padarėte?
Koks sekantis žingsnis jūsų veiksmų plane?
Koks jausmas daryti pažangą?

koučingo technika achieve

koucingas

III koučingo technika – OSKAR metodas

Kita koučingo technika – OSKAR modelis, padeda koučingo specialistui suprasti, kaip įveikti „atotrūkį“ tarp dabartinės padėties ir ateities tikslų.

Koučingo modelis OSKAR, sukurtas koučerių Marko McKergowo ir Paulo Z. Jacksono, susideda iš penkių paprastų žingsnių:

Outcome – Rezultatas

Pirmajame OSKAR koučingo modelio etape siekiama išsiaiškinti tikslus ir pageidaujamą rezultatą.

Kliento klausiama:

Kokius tikslus norite pasiekti?
Koks yra idealus šios koučingo sesijos rezultatas?
Į ką labiausiai norite atkreipti dėmesį?
Kaip žinosite, kad darote pažangą?

Scale – Įvertinimas

Antrajame OSKAR koučingo modelio etape siekiama išgryninti tikruosius lūkesčius.

Kliento klausiama:

Kaip arti savo tikslų esate, vertinant nuo 1 iki 10?
Kaip turi atrodyti galutinis tikslas?
Kaip įvertintumėte kitus, siekiančius analogiško tikslo?
Kaip jausitės pasiekę tikslą 10 balų?

Know-how – Praktinė patirtis

Trečiajame OSKAR koučingo modelio etape siekiama nustatyti įgūdžius ir išteklius, kurių reikia norint sėkmingai pasiekti tikslus.

Kliento klausiama:

Kokius įgūdžius jums reikia įgyti?
Kokia pagalba jums reikalinga siekiant tikslų?
Kokios žinios galėtų padėti pasiekti užsibrėžtą tikslą?
Kokie ištekliai gali padėti pasiekti jūsų tikslą?

Affirm & Action – Patvirtinti ir veikti

Ketvirtajame OSKAR koučingo modelio etape siekiama apmąstyti esamą situaciją ir numatyti veiksmus jai pagerinti.

Kliento klausiama:

Kaip atrodo pirmasis žingsnis siekiant pokyčių?
Ką jau darote, siekdami savo tikslų?
Kuo efektyvu tai, ką dabar darote?
Ar norėtumėte ką nors pakeisti?

Review – Apžvalga

Paskutiniame OSKAR koučingo modelio etape siekiama įvertinti pažangą bei nustatyti veiklos tobulinimo sritis.

Kliento klausiama:

Kokių žingsnių ėmėtės, kad įgyvendintumėte savo tikslą?
Ar darėte ką nors kitaip nei anksčiau?
Kokių senų įpročių atsisakėte?
Kaip vertinate savo dabartinę pažangą?

koučingo technika oskar

koucingas